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New ConTex - Alle Raten/Angaben in US-Dollar($)

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12 months 24 months 12 months 6 months
Datum Type 1100 Type 1700 Type 2500 Type 2700 Type 3500 Type 4250 ConTex Type 2500 Type 2700 Type 3500 Type 4250 Type 1100 Type 1700
24.05.2016 7.310 7.459 7.526 7.543 7.442 7.353 338 6.115 6.153 5.734 5.239 7.021 7.059
19.05.2016 7.315 7.475 7.557 7.566 7.455 7.403 339 6.134 6.160 5.728 5.253 7.026 7.080
17.05.2016 7.320 7.487 7.569 7.564 7.474 7.403 339 6.105 6.135 5.726 5.250 7.039 7.090
12.05.2016 7.342 7.488 7.587 7.576 7.488 7.394 340 6.138 6.155 5.751 5.249 7.050 7.096

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News

Im Interesse der Sicherheit des Schiffs und seiner Besatzung darf ab dem 1. Juli 2016 kein Container ohne verifizierte  Angabe der Bruttomasse verladen werden. Die Bruttomasse eines Containers ist vor der Verladung auf ein Seeschiff vom Befrachter zu verifizieren und zu dokumentieren. 

Für die Gewichtsermittlung stehen zwei Methoden zur Verfügung:

Methode Nr. 1: Nachdem der Container beladen und versiegelt wurde, kann der Befrachter den beladenen Container verwiegen oder Vorkehrungen treffen, dass dieser von einer dritten Partei gewogen wird. Bei der Verwiegeeinrichtung muss es sich um eine kalibrierte und zertifizierte Vorrichtung handeln.

Methode Nr. 2: Der Befrachter kann sich eine Methode zertifizieren lassen, wonach alle Versandstücke und Ladungsgegenstände, einschließlich Verpackungs- und Sicherungsmaterialien, die in den Container gepackt werden sollen, gewogen werden. Anschließend muss noch das Eigengewicht des Containers zu der Summe der Einzelmassen addiert werden.

Der Befrachter ist für die Feststellung und Dokumentation der bestätigten Bruttomasse eines Containers zuständig. Beim  Befrachter handelt es sich also um die Person, die im Seefrachtbrief oder Beförderungsdokument eingetragen ist ein Beförderungsvertrag mit einer Reederei geschlossen wurde.

Sollte bei einer Kontrolle festgestellt werden, dass die Bruttomasse falsch angegeben wurde, wird die Dienststelle Schiffssicherheit, Berufsgenossenschaft Verkehr, ein Verladeverbot aussprechen, das solange gilt, bis die verifizierte Bruttomasse vorliegt. Wenn Kontrollverwiegungen ohne Beanstandung durchgeführt wurden, trägt die Kosten die Behörde. Ansonsten werden die Kosten dem Befrachter in Rechnung gestellt.

Weitere Informationen sind unter www.deutsche-flagge.de abrufbar:

Ansprechpartner bei der

Berufsgenossenschaft Verkehrswirtschaft Post-Logistik Telekommunikation

(BG Verkehr) Dienststelle Schiffssicherheit

ist Herr Thomas Crerar

Telefon: +49 40 361 37 744

Fax: +49 40 361 37 204

E-Mail: thomas.crerar@bg-verkehr.de

The Federation of National Associations of Ship Brokers and Agents (FONASBA) published an update of the Container Weighing Surey. The full survey response showing detailed replies from every responding Member as at 11th May 2016 is available here: http://www.fonasba.com/member-survey

Seit dem 1. April 2016 steht die Maritime Hotline des Bundesamtes für Seeschifffahrt und Hydrographie (BSH) in Fachfragen wie in Notfällen zu allen Tages- und Nachtzeiten sowie an Sonn- und Feiertagen zur Verfügung. Die Nummer lautet: +49-(0)40-3190-7777.

Pressemitteilungen

The MSC agreed that while there should be no delay in the implementation of the SOLAS requirements, it would be beneficial if Administrations and port State control authorities could take a “practical and pragmatic approach” when enforcing them, for a period of three months immediately following 1 July 2016. This would help ensure that containers that are loaded before 1 July 2016, but transhipped on or after 1 July 2016, reach their final port of discharge without a verified gross mass and it would provide flexibility, for three months immediately after 1 July 2016, to all the stakeholders in containerized transport to refine, if necessary, procedures (e.g. updated software) for documenting, communicating and sharing electronic verified gross mass data.

Notwithstanding the above, the MSC emphasized that the stability and safe operation of ships, including the safe packing, handling and transport of containers, is not limited to the provision and use of VGM information and is also covered by a number of SOLAS regulations, including SOLAS regulations VI/2.1, VI/2.2 and VI/2.3, and other IMO instruments, amongst others.

MSC.1/Circ.1548 will shortly be available to download from the IMO website: www.imo.org 

(20.5.16) The New ConTex continues its current trend, with very few changes compared to last weeks, mostly displaying a slight downward tendency. Looking at the different segments, the sizes around 3500 and 4250 TEU remain the most under pressure.

In the meantime, the smaller sizes, especially around 1100 and 1700 TEU, benefit from premiums of around USD 1000 for Mediterranean or Caribbean trading, compared to fixtures in Asia. Compared to last month, this segment even shows a slight increase, reaching respectively USD 7315 and USD 7475.

All in all, it has been rather stable for a few weeks, having reached a level on the daily charter rates. The outlook for the remaining year could be gloomy for the bigger sizes, as they must prepare to see neo Panamax tonnage entering the market, following the opening of the new Panama Canal locks.

(13.05.16) The New ConTex overall did not move compared to last week and even in individual segments we have recorded only marginal changes. In general the market is moving sideways but with a downward trend, especially in the bigger segments. In the smaller 1100 and 1700 teu segments the Atlantic markets are keeping rates up (mainly Med and Caribs), but struggling a bit in Asia.  

The segment that looks most steady is the 2500 teu at USD 6,138 USD for 12 months as a result of Asia hovering at USD 6,000 for several weeks now, but rates in the Med having seen an increase to low-mid 6's lately. Saying that, the majority of activity is still taking place in Asia.